Afgelasting NLVD 2021

Het bestuur Nederlandse UNIFIL Vereniging heeft kennis genomen van het bericht dat het Nationaal Comité Veteranendag  heeft besloten ook dit jaar weer een aangepast programma te organiseren op zaterdag 26 juni in Den Haag.
Dat betekent geen nationaal defilé voor Z.M. de Koning en geen grote bijeenkomst op het Malieveld. De verwachting is dat zulke publieksevenementen in die periode nog niet mogelijk zijn. Daarom is het beter daarover zo vroeg als mogelijk, duidelijkheid te bieden.

Koninklijke Schouwburg Den Haag: ceremoniële start
Wat gebeurt dan wel? Net als in 2020 wordt vroeg in de middag een ceremonie georganiseerd, dit jaar in de Koninklijke Schouwburg, met bijzondere verhalen van veteranen, speciaal gearrangeerde muziek, gespeeld door de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’ en ondersteund door verschillende solisten. Dit hopelijk in aanwezigheid van meer gasten dan in 2020 toen slechts dertig personen in de Ridderzaal mochten. Met de NOS wordt besproken of en hoe dit programma kan worden uitgezonden.

Malieveld online: veteranenverhalen en muziek
Extra is dit jaar een tweede programma waarmee als het ware de veteranen die nu niet fysiek naar Den Haag kunnen komen, dat online gaan doen. Vanuit verschillende regio’s in Nederland worden veteranenverhalen ‘opgehaald’, in Den Haag getoond en daarna gekoppeld aan bekende populaire Nederlandse solisten. Die kiezen op basis van het verhaal van de veteraan een lied en zingen dat live voor de veteraan. Afhankelijk van de (on)mogelijkheden kunnen er meer of minder gasten aanwezig zijn en wordt het programma georganiseerd in een kleine, besloten, geheel coronaproof georganiseerde faciliteit op het Malieveld. Immers de plek waar de veteranen zich in normale tijden ook verzamelen. Als het niet mag op het Malieveld, wordt in Den Haag een binnenlocatie gekozen. Dit programma van ongeveer 45 minuten begint om 17.00 uur en kan in heel Nederland worden gevolgd via een stream. Daarnaast zijn er gesprekken gaande over een live tv-uitzending.

Publiekscampagne
In aanloop naar de Nederlandse Veteranendag wordt een publiekscampagne georganiseerd met onder andere een tv- en radiospot. Nu er geen stevig fysiek evenement kan worden georganiseerd, is het van nog groter belang geworden Nederland op dit punt weer even wakker te schudden. Uit onderzoek van vorig jaar bleek namelijk dat het wegvallen van het fysieke evenement de interesse van de Nederlanders in veteranen, deed afnemen.