Sunset March, Nijmegen

November 2021

"De Oversteek"

13 november 2021 om 16:30 uur
Winselingseweg, Nijmegen (onder de brug)
Duur ca. 15 minuten

Tijdens de operatie "Market Garden" hebben Amerikaanse troepen de brug bij Nijmegen ingenomen door deze van twee kanten te bestormen.

Op de plaats van de Sunset March(de Oversteek) zijn 49 militairen omgekomen in een poging de Waal in bootjes over te steken.

Aanmelden bij Joop Hoek jhoek177@gmail.com

Uitleg

De Sunset March is een korte mars van ongeveer 15 minuten en wordt dagelijks gelopen sinds 19 oktober 2014 als eerbetoon aan de geallieerde militairen die gevochten hebben voor de vrijheid van Nederland. Op de brug zijn 48 paren lampen geplaatst die 1 voor 1 aan gaan en zo de mars "begeleiden". Deze lampen symboliseren de 48 militairen die direct gesneuveld zijn bij deze oversteek. Aan het einde van de brug gaan we de trap af en daar aangekomen gaan de lampen aan onder de brug, een eerbetoon aan het 49e slachtoffer van de oversteek die later is gesneuveld.

Laatste 4 geplaatste artikelen

Ons bereikte gisteren het droevige bericht dat op 23 augustus Richard Arends is overleden is.
Hij was uitgezonden naar Libanon van19 september 1979 tot 19 maart 1980 en was geplaatst in Haris bij het Transportpeloton.

Mogelijkheid om financiële ondersteuning te krijgen bij de organisatie van reünies en/of activiteiten.

Het is mogelijk om voor de organisatie van reünies en/of activiteiten georganiseerd voor UNIFIL veteranen in bepaalde gevallen een subsidiebijdrage aan te vragen.

Deze subsidie wordt bij goedkeuring verstrekt door Defensie (Regeling ReünieFaciliteiten RRF) en/of het VFonds en de NUV treed hierbij op als bestaand rechtspersoon(vereniging), waardoor de aanvragende partij niet een formele vereniging of stichting hoeft op te richten en daarvoor onnodige kosten hoeft te gaan maken. Voor deze laatste groep kan de NUV optreden als rechtspersoon en de subsidie voor/namens de organisatie aanvragen.

BlauwKoordBeste UNIFiller,

U kunt zich vanaf nu aanmelden voor de oefening Blauw Koord die wordt gehouden op 26 en 27 oktober. Tijdens deze oefening is de rol van de Unifiller om samen met militairen van het 44ste Painfbat op te trekken en een parcours af te leggen. Het doel is om contact te maken met de militairen, zoek de verbinding door het gesprek aan te gaan.  Je loopt mee in tenue Oud Groen en het wordt een lange dag, kortom je fysiek moet in orde zijn.

Nieuwe initiatieven op de website

Deze onderdelen zijn ook in het menu INITIATIEVEN terug te vinden onderaan elke pagina

Kaart UNIFIL PostenInteractieve kaart UNIFIL gebied

De splinternieuwe interactieve kaart van ons missiegebied staat vanaf nu online.

Hierop staan zogenaamde "hotspots", locaties van de posten. Als u met de muis hierover beweegt wordt het plaatje van de betreffende post getoond.

Klikt u op het plaatje krijgt u een aparte pagina van de post met alle bekende informatie.

KLIK HIER OM NAAR DE INTERACTIEVE KAART TE GAAN

terugkeerreizenfinalReizen naar Libanon

Het terugkeren naar het voormalige missiegebied word steeds populairder.

Wij als UNIFIL Vereniging willen de mensen die voornemens zijn dit te doen zoveel mogelijk behulpzaam zijn. Daarom een pagina vol met informatie over reisdocumenten, vaccinaties, vergunningen, maar ook waar u voor op moet passen.
Vermeldingen naar hotels en bezienswaardigheden en reisverhalen met foto's van collega's die al eerder een terugreis hebben gemaakt.

LEES MEER OVER REIZEN NAAR LIBANON

terugkeerreizenfinalAdoptiegraven

De Oorlogsgraven Stichting(OGS) biedt de mogelijkheid om graven, waarvan geen nabestaanden meer bekend zijn, te adopteren. De bedoeling is dan wel dat je regelmatig de graven bezoekt en ze voorziet van een bloemetje of klein plantje. Daarnaast wordt gevraagd je in te spannen om zoveel mogelijk informatie over de gevallenen te verzamelen en op de website van de OGS te plaatsen bij desbetreffend slachtoffer.

KLIK HIER OM NAAR DE KAART ADOPTIEGRAVEN TE GAAN

Waarom deze Vereniging

Een vereniging van en voor Unifillers.

nuv-home-waarom.png

De Nederlandse UNIFIL Vereniging (NUV)

is in 1999 opgericht en is in principe alleen vóór UNIFIL-militairen, Dutchbatt en Dutch Infantry Coy en hun familieleden. Te midden van het woud aan kleine organisaties vond men toen de tijd rijp voor een grote en vooral autonome club waar men elkaars taal spreekt en elkaar begrijpt. De vereniging is ingeschreven in het Defensie Reünieregister Veteranenorganisaties en lid van het Veteranenplatform, de instantie waarbij alle veteranengroepen zijn aangesloten. Dit bevordert de onderlinge saamhorigheid, en komt belangenbehartiging ten goede.

Dubbel Vier

DV HomeDe Nederlandse UNIFIL Vereniging heeft een eigen verenigingsblad genaamd Dubbel Vier dat vier keer per jaar uitkomt. De bedoeling van dit blad is; het onderling contact, het verstrekken van informatie, opinie en overige wetenswaardigheden van en over Unifillers.

Lotto
VFonds
Bank Giro Loterij
Veteraneninstituut
Omroepv.nl
Landelijk zorgsysteem voor veteranen

Deze website is beveiligd door RSFirewall!, de firewall oplossing voor Joomla!
Copyright © 2021. Alle rechten voorbehouden.
De inhoud van deze website is auteursrechtelijk beschermd.
Created & Designed by WEBDIEZAIN