We hadden al eind 2017 met de Gemeente Doetinchem contact voor het invullen van hun veteranendag 2018 op zaterdag 16 juni. De voorgaande samenwerking was blijkbaar heel goed bevallen.

Om 10.22 uur reed ik die dag langs de Raadhuisstraat in Doetinchem. Een hoek van de Markt was afgezet voor militairen, hun uitrusting en een keur van witte en groene voertuigen. De mannen waren aan het uitpakken en hadden zich voor deze klus omgekleed in overall of T-shirt / oud groen. Blijkbaar hebben we een paar leden die er hun hand niet voor omdraaien om binnen anderhalf uur een compound midden in Doetinchem neer te zetten. Deze bestond uit een media boogtent, roadblock, merchandise stand, witte Nekaf, YA 328, mobiele veldkeuken, YP 408 gewondenbank, slagboom, Friese ruiters etc. Het enige wat nog ontbrak was dat het geheel was afgezet met prikkeldraad.

Het opstarten van de dieselgestookte mobiele veldkeuken was een tijdje onzichtbaar door de zwarte rookwolken waar dit mee gepaard ging.

De burgers en andere belangstellende vonden hun weg midden door onze post 7-22. Bij de veldkeuken en aan de tafels in de directe nabijheid werden vragen gesteld en beantwoord. Menigeen vertelde daar ook hun eigen verhaal of van hun vader of grootvader.

Op deze dag worden we als veteraan herkend en erkend. Een leuk uitstapje voor menig NUV lid want ik zie ook nieuwe gezichten uit onze vereniging die hun ervaringen delen met elkaar over andere activiteiten die we organiseren zoals de motortoertocht en de oefening Blauw Koord.

De keukentafel vol met etenswaren en frisdrank in het zonovergoten Doetinchem bleef de hele middag volstaan. Dat deed mij denken aan de keuken prefab bij de Charlie op CP 7-4 waar van s ’morgens vroeg tot s ávonds laat de tafel gedekt stond. Er werd ook de hele dag door de postbewoners gegeten. Mensen die net de nachtwacht op het kotje achter de rug hadden. Chauffeurs die te laat terug waren van een rit voor het middag eten. Of een avondpatrouille die al voor af at omdat ze na afloop van de patrouille de hond in de pot vonden.

Ik ben er trots op dat we dit soort activiteiten met het juiste witte materiaal kunnen organiseren. En voor mijzelf is het gewoon een leuke dag om onze leden te kunnen ontmoeten, en een praatje te maken om te horen hoe men het veteraan zijn beleefd op deze dagen.

Neer, 17 juni 2018

D1  D1  D1