63e Internationale Militaire Lourdes Bedevaart

Beste bedevaartganger!

Dit jaar heeft het wat langer geduurd, maar de inschrijving voor deelname aan de 63e Internationale Militaire Lourdes Bedevaart is geopend. Dit jaar zullen we van 11 tot en met 14 mei 2023 kunnen deelnemen aan dit bijzondere evenement.

De informatie op de website www.militairebedevaart.nl is dit jaar aanzienlijk uitgebreid. Dit om potentiële nieuwe deelnemers aan de Militaire Lourdes Bedevaart meer "beeld en geluid" te geven bij de diverse programmaonderdelen. In korte sfeerimpressies valt te lezen over de inhoud en het verloop van de verschillende activiteiten.

Alle (post)actieve militairen, veteranen en burgerambtenaren van Defensie zijn welkom om deel te nemen. Zij mogen ieder een introducé(e) of begeleid(st)er meenemen. Bent u ouder dan 75 jaar, dan bekijkt een arts met u de mogelijkheden.

Uitgangpunt is dat iedere deelnemer in staat moet zijn om per bus te reizen. We zetten in principe nachtbussen in.
Voor deelnemers die afhankelijk zijn van een rolstoel wordt bezien of er een vliegtuigstoel beschikbaar is. Het bestuur laat zich in dat geval adviseren door een arts. Hetzelfde geldt voor deelnemers met een leeftijdsbeperking. Als er daarna nog voldoende ruimte over is, kunnen ook buspassagiers worden overgeboekt naar het vliegtuig.

De reis kan ook per motor gemaakt worden, met een speciaal 11-daags reisprogramma. Deze motorrit begint op zondagavond 7 mei en eindigt op 18 mei (thuiskomst).

De start van de inschrijving had dit jaar meer voeten in de aarde dan andere jaren. Hoofdoorzaak is dat de Belastingdienst ons met ingang van 1 januari 2023 heeft bestempeld als een reisorganisatie en dat wij als zodanig voortaan 21% BTW moeten gaan afdragen over de gemaakte reissom. Wij hebben tegen dat besluit vanzelfsprekend bezwaar aangetekend, maar een besluit daarover kan nog wel enige tijd op zich laten wachten.
Om de inschrijving niet langer uit te stellen zien we ons dus helaas genoodzaakt de 21% BTW in onze prijsstelling te verwerken. Dat komt dan bovenop het verrekenen van de diverse prijsverhogingen, die we van hoteleigenaren en busmaatschappijen mochten ontvangen.

Inmiddels hebben wij een handreiking van onze zusterstichtingen SKVM en NKT*1 ontvangen, waardoor we een aanzienlijk deel van de meerkosten hoogstwaarschijnlijk niet hoeven door te berekenen aan de bedevaartgangers. Vandaar dat we hieronder het begrip “indicatieve tarieven” hebben gebruikt; de bedragen op uw factuur kunnen nog een klein beetje afwijken, maar niet veel.

Een ander punt is dat hotel d’Espagne niet beschikbaar is vanwege vluchtelingenopvang. Als vervanging hebben we andere hotelkamers geregeld, maar die zijn met name in hotel Alba fors hoger dan wat wij normaliter berekenen. In het inschrijfformulier kunt u uw bereidheid aangeven eventueel in hotel Alba te worden ondergebracht.

Voor de 63e bedevaart worden derhalve de volgende indicatieve tarieven gehanteerd:

• Vliegtuig: € 399,- (toeslag eenpersoonskamer € 100,-)

• Nachtbus + hotel: € 549,- (toeslag eenpersoonskamer € 100,-)

• Nachtbus + tentenkamp: € 349,-

• Motor: € 725,- (toeslag eenpersoonskamer gehele reis € 339,-)

• Meerprijs hotel Alba € 60,- (toeslag eenpersoonskamer € 124,-)

Bij deze tarieven zijn inbegrepen:

• alle toeslagen

• voor motoren tijdens de reis alleen de overnachting met ontbijt

• verblijf te Lourdes: vier hotelovernachtingen - vol pension

• inschrijving bij de Pelerinage Militaire International en PMI-insigne 2023

Niet inbegrepen zijn:

• overige maaltijden onderweg

• een annulerings- en reis-/bagageverzekering; deze dient u deze keer zelf af te sluiten!

Mocht u graag mee willen, maar leveren de gestegen kosten een onoverkomelijke hindernis voor u op, neem dan contact op met het bestuur via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. In onderling overleg kunnen we dan bezien of we (deels) gebruik kunnen maken van een – bescheiden - fonds dat we hiervoor beschikbaar hebben.

Uw inschrijving moet uiterlijk 15 maart 2023 binnen zijn.

Inschrijven alleen via onze website: www.militairebedevaart.nl/inschrijven

{U kunt direct op deze koppeling drukken om de inschrijfpagina te openen} {Bij vragen kunt u contact opnemen met de secretaris op: 06 – 1549 2778 }

We hopen u – ondanks de hogere inschrijftarieven – toch ook dit jaar weer in Lourdes te mogen verwelkomen.

Met hartelijke groet,

Frank Marcus Voorzitter SMLB