De NUV draagploeg

PHOTO 2020 09 21 20 47 43 3
De ontwikkeling van de draagploeg van de Nederlandse UNIFIL Vereniging mochten we als (oud) bestuursleden in de afgelopen 10 jaar zien groeien. Was het dat in den beginne dat UNIFIL leden uit de naaste kring van de overleden UNIFIL veteraan werden gevraagd om de ceremonie te bezoeken en deel te nemen aan de draagploeg.

De behoefte voor aan een professionele ploeg en eenduidige richtlijnen werd steeds groter. Ergens op een ALV in 2012 kwam het bestuur met het  initiatief om tot een richtlijn te komen voor een uitvaartplechtigheid van UNIFIL Veteranen met een beperkt ceremonieel. De richtlijn werd ondersteund met een oproep voor een draagploeg in elke provincie van het hele land. Het kwam niet echt uit de verf dat zich tal van mensen voor de ploeg zich melden van uit elke provincie in de afgelopen 10 jaar. Het was voor de draagploegcommandant echter geen beletsel om bij het overlijden van een overleden UNIFIL veteraan een oproep te doen waar dan vervolgens door voldoende leden gehoor aan werd gegeven. De UNIFIL leden namen voor deze eervolle taak vaak een dag verlof op. En de vereniging betaalde de reiskosten van de draagploegleden voor de uitvaart uit het sociaal fonds van de vereniging.

Naarmate de jaren verstreken werd steeds meer beroep gedaan op de NUV draagploeg en zijn uniforme uitstraling in oud DT. Ergens in het jaar 2014 legden we contacten met Lydia en het team bijzonder uitvaarten van Monuta. Een aantal trainingen met Lydia die zelf veteraan is volgende. Evenals een test ritje in een lijkauto en diverse foto-shoots voor commerciële doeleinden van Monuta. Als tegenprestatie konden we Monuta als vaste adverteerder in de D4 verwelkomen.

Na de officiële opening van de veteranenbegraafplaats in Loenen in het jaar 2020 werd steeds meer een beroep gedaan op de vereniging en zijn draagploeg. Bij veel begrafenissen van veteranen wordt de draagploegcommandant gevraagd of hij of zijn plaatsvervanger acte de préséance kunnen geven bij de uitvaart. Het aantal uitvaarten voor overleden UNIFIL veteranen maakt daar maar een klein deel van uit. Binnen 24 uur komt er dan van uit de vereniging een go of no go.

We wilden u graag een inkijkje geven hoe onze UNIFIL leden een onmisbare schakel vormen bij de uitvaart van een veteraan. Geheel gedocumenteerd met foto’s van Milon Abrahamse die je op bijgevoegde link kunt inzien. En het verhaal van de betreffende overleden veteraan Ton Kelders (94 jaar) welk op FB is terug te vinden.

Een dankbare en eervolle taak die we op ons hebben genomen. Als je ook deel wil uit maken van de UNIFIL draagploeg en opgeroepen wil worden voor de eerste oefening meld je dan aan bij Joop Hoek KLIK HIER Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel hem op +31 6 54 63 16 86

Sjak Neelen, lid van de NUV draagploeg.

De link naar de foto's van de uitvaart van Ton Kelders

De foto’s zijn van Milon Abrahamse.

Helmen Vol Verhalen heeft bijgedragen aan het album De uitvaart van Ton Kelders (1928 - 2022) op 5 augustus 2022. 8 augustus om 18:21 uur

“Ik geloof niet dat er iets is na de dood, ik hoop het wel maar ik geloof het niet…” zei Ton, 94 jaar tot voor kort. Wij hopen vooral voor Ton dat zijn hoop waarheid word, zodat hij na zijn veelbewogen leven snel zijn Olga weer in zijn armen kan sluiten.

Afgelopen vrijdag 5 augustus klonken de tonen van de Taptoe op Veteranenbegraafplaats Loenen om veteraan Antonius Johannes Kelders een laatste groet te brengen en hem te bedanken als veteraan, maar bovenal ook als familielid en vriend.

Ton zijn keuze om beschikbaar gesteld te worden aan de wetenschap was niet juist geregeld, een gemeentecrematie zou hem ten deel vallen. Zonder eer en slechts een zucht van vlammen in het vooruitzicht werd besloten een GoFundMe op te zetten. Met behulp van 553 donaties werd voorkomen dat we als een maatschappij door de ondergrens zakken wanneer het om onze dank voor de vrijheid gaat.

Ton kreeg met die reden een eerbetoon zoals een veteraan verdiend. Daarbij waren familie, vrienden en veteranen uit verscheidene generaties aanwezig. Ton creëerde namelijk met zijn stokpaardje “Je hebt oude veteranen, je hebt jonge veteranen, maar we zijn allemaal veteranen” verbinding tussen hen. Niet vergelijken wie, wat, waar of hoelang heeft gedaan, maar het feit dat je huis en haard had verlaten voor veiligheid en vrede voor een ander was wat Ton liet tellen.

Gehard door de Tweede Wereldoorlog diende Ton zelf in Indië en daarna Korea. Het liet hem daarna in zijn privéleven niet onberoerd maar desondanks was hij trots op wat hij gedaan had voor de maatschappij. En leefde die de laatste dertig jaar zeker ten volste.

Ook liet Ton merkbaar zijn mening horen wanneer het om veteranenzorg ging. Een positieve papieren waarheid volgens deze 94 jarige eigenwijze man… maar zelfs na zijn dood bewees die daarin wel gelijk te hebben. Omdat het een funding betreft zijn wij ook in onze integriteit verplicht om alles te openbaren en het ingezamelde bedrag verantwoordelijk te spenderen. Tevens roept het vragen op waar we met elkaar eens over na zouden moeten denken, hierover zal later meer volgen.

Allereerst willen wij u visueel meenemen naar het afscheid dat wij regelde om bovenal Ton zijn leven te vieren, want zoals hij zelf zei ‘ik ben niet in de wieg gestorven’. Dus met een ceremonie van toespraken, muziek, een lach en een traan, werd duidelijk dat een bijzonder Amsterdammer is doodgegaan.