Graf Piet Touw

Toen in mei 1940 het Duitse leger Nederland binnenviel vonden de eerste schermutselingen plaats in Roermond. Korporaal Piet Touw was ingezet bij de verdediging van de spoorbrug over de Maas bij Buggenum. Bij de verdediging van zijn vaderland sneuvelde Piet Touw daar in de nacht van 9 op 10 mei 1940 als een van de eerste, zo niet de eerste Nederlandse militair die in de Tweede Wereldoorlog in Nederland om het leven kwam. Piet kreeg zijn laatste rustplaats in een oorlogsgraf op het kerkhof in Maasniel (gemeente Roermond).

09 Maasniel graf Touw 2Er zijn diverse UNIFIL veteranen die in Nederland monumenten en graven met bloemen verzorgen. Wij doen dat ook in Maasniel (L). De verrassing was groot toen we daar op dinsdag 17 augustus 2021 Joke Heuvelman van de Oorlogsgravenstichting ontmoetten. Joke kwam onderhoud plegen aan het graf van Piet wat in de loop van de jaren vorstschade in de winter heeft opgelopen. Na dik 80 jaar ontkom je niet meer aan regelmatig onderhoud plegen. Joke vertelde dat ze met haar collega graven in Nederland en Duitsland inspecteert en onderhoud. Nieuwe stenen plaatsen, oude stenen schoonmaken en polijsten is haar niet vreemd. Haar werkbus zat vol met kisten onderhoudsmaterialen en gereedschap.

Onze verwachting was dat er één of twee man belast zouden zijn met het onderhoud van het graf van Piet. Maar een kordate Joke die 15 jaar als zelfstandige hovenier heeft gewerkt kon de klus in haar eentje klaren. We hadden nog uren over haar werk voor de Oorlogsgravenstichting kunnen kletsen. Maar ze moest aan de slag en had geen tijd. Later die dag belde ze dat ze niet verder kon, en het op een later tijdstip af zou maken. Dat is pas communicatie! Onder het motto leuke mensen die interessant werk hebben.

Met Blauwe Groet,
Sjak Neelen

PS. Het graf is geadopteerd door een basisschool. Voor meer informatie hierover kan je klikken op deze link.