Veteranenbegraafplaats en Ereveld in Loenen

Loenen 8

Voor dinsdag  2 maart 2021 had onze voorzitter a.i. Joop Hoek als draagploeg commandant ons gevraagd om de kist te dragen van Martin Kassander. Martin had als laatste wens aangegeven om op de veteranen begraafplaats in Loenen begraven te worden. De draagploeg bestond uit 9 UNIFIL-ers en Joop als draagploeg commandant. Deze begraafplaats is helemaal nieuw en in 2020 geopend. We verwijzen jullie naar het artikel in de "Eregroet" die bij de Checkpoint van december 2020 was gevoegd. Daarin werd aandacht besteed aan de opening door onze koning Willem Alexander. En in die zelfde Checkpoint stonden ook leden van de NUV draagploeg die op een zaterdag 19 september 2020 voor een foto shoot bij Monuta in Kerkrade waren uitgenodigd.

Mijn eerste indruk was dat de overheid/defensie kosten nog moeite hadden gespaard bij de inrichting van het terrein, en de bouw van de aula. Het terrein is nog wel heel erg kaal omdat het in de winter is opgeleverd. Over een paar maanden zul je het niet meer herkennen met veel groene bomen en planten. Het gras zal dan ook zijn ingezaaid. Als je een keer in de buurt bent van het Ereveld in Loenen/Apeldoorn ga er eens kijken.

Na de herdenking hebben nog even een oversteek gemaakt naar het Ereveld en de graven van onze gesneuvelde jongens bezocht die daar liggen. Met een moment van stilte tijdens de eregroet, hebben wij ons respect betoond.

Daarna wilden we huiswaarts keren. Op ons pad sprak ons een UNIFIL veteraan aan die ook lid is van onze vereniging. Hij sprak zijn dank uit voor het werk vele welk wat wij als kleine draagploeg voor deze grote vereniging verrichten. Daar doe je het voor; voor het dankjewel.

Met blauwe groet,

Sjak Neelen